Barbie i Lego już nie takie idealne?

Barbie Fashionistas 1

Firma Mattel zrozumiała wreszcie, że kobiety nie wyglądają jak… Barbie. Producenci zabawek zabiegają już nie o marzenia dzieci, ale spełniają oczekiwania rodziców, by zabawa nie służyła szerzeniu stereotypow

Producent Barbie, Mattel ogłosił, że wzbogaca kolekcję słynnych lalek o trzy nowe sylwetki kobiet – wysoką, krągłą i drobną – oraz rozmaite rasy, kolory oczu i włosów. W Polsce nowe, urozmaicone i już nie tak „idealne” lalki mają trafić do sklepów w marcu.

– Od 57 lat Barbie odzwierciedla otaczającą nas rzeczywistość, dzięki czemu pozostaje liderką wśród lalek modowych i globalną ikoną. Uważamy, że ciąży na nas odpowiedzialność wobec dziewczynek i ich rodziców związana z propagowaniem różnorodnego pojmowania piękna – mówi Evelyn Mazzocco, starsza wiceprezes oraz Global General Manager marki Barbie.

Faktem jest, że producent Barbie od dawna był krytykowany za promowanie wyidealizowanego, nierealnego wizerunku kobiety, utrwalając stereotypy związane z płcią, rasą i rolą kobiety w społeczeństwie. Barbie była bowiem przez wiele lat seksowną, białą blondynką, której jedyną ambicją miało być poślubienie przystojnego Kena i zamieszkanie z nim w różowej willi z basenem i kabrioletem w garażu.

Kultowa zabawka istnieje na rynku od 1959 roku. Jej producent, firma Mattel, nie najlepiej sobie jednak ostatnio radził. W 2014 roku sprzedaż spadła o 16 proc. w porównaniu do 2013 roku, prawdopodobnie spadkiem skończył się też 2015 rok. Do kłopotów przyłożył się skandal z produkowaną przez Mattel grą, w której dzieci dowiadywały się o „polskich” obozach nazistowskich oraz apele Greenpeace o bojkot zabawek firmy za współpracę z przedsiębiorstwami w Azji, które przyczyniają się do niszczenia lasów deszczowych oraz zatrudniają dzieci.

Ratując swoją pozycję firma zaczęła wypowiadać umowy kontrowersyjnym dostawcom oraz eksperymentować z samymi produktami, jak i ich reklamą. Bardziej dostosowaną do oczekiwań rodziców. W ubiegłym roku do sprzedaży trafiła Barbie z dredami, jeszcze wcześniej lalka zaczęła chodzić wreszcie w butach na płaskim obcasie, a w spotach reklamowych pojawili się bawiący się lalkami chłopcy.

Bardziej poprawne społecznie staje się też Lego, które do klocków dołączyło właśnie figurki na wózkach inwalidzkich. Marketingowo to na pewno lepsza strategia niż zawiązywanie aliansów marketingowych z Shellem. Dołączenie rok temu logo koncernu naftowego do zestawów stacji benzynowych w momencie, gdy wokół firmy rozpętała się afera związana z planami wydobycia ropy naftowej w Arktyce, nie było najlepszym pomysłem. Z którego Lego szczęśliwie się wycofało.

Tagged with:     , ,