Zyskowny Mundial

piłka nożna

5 milionów dolarów łapówki – tyle zdaniem brytyjskiego The Times and The Sunday Times katarski biznesmen Mohammad Bin Hammam miał zapłacić członkom FIFA World Cup, by przychylili się do organizacji mundialu w Katarze. To jednak nic w porównaniu z 200 mid dolarów kosztów przygotowania infrastruktury imprezy, przy budowie której zginęło nawet 6,6 tyś. robotników z Azji i Afryki, pracujących w niewolniczych warunkach.

Wybór Kataru był błędem

– stwierdził niedawno Sepp Blatter, który był szefem FIFA w czasie, gdy temu krajowi przyznano organizację mundialu. Katar ma bowiem na koncie wiele grzechów, m.in. czystki etniczne i prześladowanie mniejszości, pozasądowe egzekucje, porwania przeciwników politycznych, ograniczanie wolności wypowiedzi i zgromadzeń, ludobójstwo itd.

Nie przejmują się tym jednak sponsorzy mundialu, którzy mogą dzięki niemu dotrzeć do nawet 5 mld widzów na całym świecie. Poniżej, lista największych sponsorów, na której jest parę znanych u nas marek, wydających regularnie raporty o swojej odpowiedzialnej społecznie działalności. Część z ich pieniędzy, a konkretnie 180 mln, trafi do Davida Beckhama, ambasadora mistrzostw. Legendarny pomocnik ma za te pieniądze jedynie zachwalać kraj gospodarza, i podobno idzie mu całkiem nieźle.

  • adidas
  • Algorand Cryptocurrency
  • Budweiser Beer 
  • Byju’s 
  • Claro 
  • Coca-Cola 
  • Crypto.com 
  • Frito-Lay
  • Gulf Warehousing Company
  • Hublot Watches
  • Hyundai 
  • McDonald’s 
  • Mengniu 
  • Nubank 
  • Ooredoo 
  • Qatar Airways Airlines
  • Qatar National Bank
  • QatarEnergy 
  • The Look Company 
  • Visa 
  • Vivo Consumer electronics 
  • Wanda Group